Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Engelska för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Engelska för lärare åk...
  3. Litteraturlista

Engelska för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet
45 hp

Kurskod: LFB10U

Beslut: Kursplan ännu ej fastställd. Kursplan ännu ej fastställd

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Engelska ()

Utbildningsområde: Humanistiska området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: English for Teachers year 7-9, 45 credits (1-45). Continuing Professional Development Programme for Teachers

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

Moment 1

  • Estling Vannestål, Maria (2015), A University Grammar of English. Lund: Studentlitteratur (540 s).

  • Roach, P. (2009), English phonetics and phonology: a practical course. 4 upplagan. Cambridge: Cambridge University Press (231 s).

  • Yule, George (2014), The study of language. 5 upplagan. New York: Cambridge University Press (322 s).

  • Ulrika Andersson Hval, Alastair Henry, Catharine Walker Bergström (Eds) (2013), Postcolonial Texts and Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World.. Studentlitteratur (410 s).

  • Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003), Academic writing: A university writing course. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (399 s).

  • Peck, John & Coyle, Martin (2002), Literary Terms and Criticism. 3 upplagan. Palgrave Macmillan (256 s).

  • Achebe, Chinua (1958), Things Fall Apart. (148 s).

  • Miller, Arthur (1949), Death of a Salesman. (169 s).

  • Morgan, Sally (1982), My Place. Virago Press (368 s).

  • Jönsson, Anders (2017), Lärande bedömning. 4 upplagan. Malmö: Gleerups (224 s).

  • Lightbown, Patsy M, Spada Nina (2013), How Languages are Learned. 4 upplagan. Oxford University Press (304 s).

  • Nation, I.S.P (2008), Teaching Vocabulary. Strategies and Techniques. Boston: Heinle (222 s).

  • Richards, J.C. & Rodgers, T. S. (2014), Approaches and Methods in Language Teaching.. Cambridge University Press (410 s).

  • Skolverket (2018), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. reviderad 2018. Stockholm: Skolverket (284 s).

Moment 2

  • Estling Vannestål, Maria (2015), A University Grammar of English. Lund: Studentlitteratur (540 s).

  • Roach, P. (2009), English phonetics and phonology: a practical course. 4 upplagan. Cambridge: Cambridge University Press (231 s).

  • Yule, George (2014), The study of language. 5 upplagan. New York: Cambridge University Press (322 s).

  • Ulrika Andersson Hval, Alastair Henry, Catharine Walker Bergström (Eds) (2013), Postcolonial Texts and Events: Cultural Narratives from the English-Speaking World.. Studentlitteratur (410 s).

  • Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003), Academic writing: A university writing course. 3 upplagan. Lund: Studentlitteratur (399 s).

  • Peck, John & Coyle, Martin (2002), Literary Terms and Criticism. 3 upplagan. Palgrave Macmillan (256 s).

  • Achebe, Chinua (1958), Things Fall Apart. (148 s).

  • Miller, Arthur (1949), Death of a Salesman. (169 s).

  • Morgan, Sally (1982), My Place. Virago Press (368 s).

  • Jönsson, Anders (2017), Lärande bedömning. 4 upplagan. Malmö: Gleerups (224 s).

  • Lightbown, Patsy M, Spada Nina (2013), How Languages are Learned. 4 upplagan. Oxford University Press (304 s).

  • Nation, I.S.P (2008), Teaching Vocabulary. Strategies and Techniques. Boston: Heinle (222 s).

  • Richards, J.C. & Rodgers, T. S. (2014), Approaches and Methods in Language Teaching.. Cambridge University Press (410 s).

  • Skolverket (2018), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. reviderad 2018. Stockholm: Skolverket (284 s).

Moment 3

  • Acheson, Katherine O (2010), Writing essays about literature. Ontario, Canada: Broadview Press (299 s).

  • Alastair Henry, Catharine Walker Bergström (Eds) (2013), Texts and Events: Cultural Narratives of Britain and the United States. Studentlitteratur (472 s).

  • Austen, Jane Pride and Prejudice.

  • Barber, Charles (2000), The English Language: A historical introduction. Cambridge: Cambridge University Press (299 s).

  • Birketveit, Anna & Williams, Gweno (eds) (2013), Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Bergen: Fagbokförlaget (260 s).

  • Dickens, Charles A Christmas Carol.

  • Gaiman, Neil, Russell, P. Craig Coraline.

  • Grant, Michael Gone.

  • Hawthorne, Nathaniel (2009), The Scarlet Letter. Oxford World’s Classics, Oxford University Press (226 s).

  • Hughes, Arthur (2003), Testing for language teachers. 2 upplagan. Cambridge: Cambridge University Press (264 s).

  • James, Henry Turn of the screw.

  • Shakespeare, William Macbeth.

Även andra utgåvor än de angivna för skönlitteraturen är möjliga att använda. Ett textkompendium bestående av ett urval av poesi och noveller, max 200 sidor. Artiklar max 200 sidor kan tillkomma.

Kortadress: www.hkr.se/klfb10u

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025